Avauspuheenvuoro Kantasataman brändityöpajassa 10.6.2021

Share |

Torstai 10.6.2021


Kotkan ehdoton vahvuus on sen monipuolinen ja kerroksellinen historia. Kuten tiedämme, historia muodostuu menneistä tapahtumista ja niihin liitetyistä tarinoista. Voikin varmaan sanoa, että mitä olemme tänä päivänä, on muodostunut lukuisista erilaisista tarinoista. Tarinoista elämän kaikilta saroilta.

Tarinat ensimmäisistä höyrysahoista nykyisen Kantasataman alueella ovat pohja metsäteollisuuden kehittymiselle seudullemme. Satamatoiminnan syntyminen on oma tarinansa. Tänä päivänä se näkyy Suomen suurimpana yleissatamana, jonka vaikutuksesta alueella on tänään n. 7000 työpaikkaa.

Kulttuuri- ja urheilukaupungin leima Kotkalla on ollut aktiivisten kaupunkilaisten ansiosta ihan Kotkan alkuajoista saakka.

Toisaalta eletyt elämät ja niihin liittyvät tarinat omalta osaltaan ovat yhtä keskeinen osa Kotkan nykyistä brändiä. Kotkan ruusu, Junnu Vainio, Ossi Kumpu, Arto Tolsa ja lukuisat nimettömiksi jääneet satama- ja tehdastyöläiset ja heihin liittyvät tarinat ovat Kotkan hiukan rosoisen ja mystisenkin mielikuvan takana.

Puistojemme maineeseen liittyvä tarina lähtee Sapokan vesiputouksen rahoituksesta ja on vuosien saatossa määrätietoisella työllä muuttunut osaksi koko Kotkan brändiä.

Olen monesti todennut, että rakennettaessa kaupunkimme tulevaisuutta olemassa olevien vahvuuksien varaan on Kotkalla menestymisen avaimet omissa käsissä. Samalla tavalla uskon yhteisellä Kantasatama kokonaisuudella olevan menestyksen avaimet omissa käsissämme, mikäli onnistumme rakentamaan sen tulevaisuuden olemassa oleville vahvuuksille ja niiden takana oleville tarinoille.

Rohkenen todeta, että meillä on käsissämme kaikki elementit, joiden varaan voimme rakentaa tulevalle Kantasatamalle vahvan brändin, joka tukee ja auttaa meitä pääsemään kohti niitä tavoitteita mitä koko hankkeelle on asetettu. Olemme siis tänään tärkeän asian äärellä.

On hyvä, että olemme lähteneet aktiivisesti rakentamaan alueen brändiä, sillä jollemme itse tee jo etukäteen määrätietoista työtä Kantasataman brändin luomisen eteen, tulee sen ajan saatossa tekemään jotkut muut. Sillä monesti todettu totuus on, että brändistä päättää lopulta aina asiakas, eikä se koskaan ole täysin toimijan hallittavissa. Varsinkin, jos brändiä ei ole etukäteen yhtään mietitty tai se on laiskasti laadittu.

Sen takia on tärkeää tehdä pohjatyöt huolella ja valmistautua tulevaan miettimällä itse millaisena haluamme nähdä tulevaisuuden Kantasataman brändin. Yhtä tärkeää on pitää huolta päätetystä brändistä sen valmistumisen jälkeen. Se ei saa jäädä pelkäksi brändiksi paperille, vaan se vaatii kaikkien aktiivista sitoutumista brändin mukaiseen tapaa tehdä ja toimia jokaisen alueen toimijan omassa arjessa.

On sanottu, että heikko tai olematon brändi on hyvin haavoittuvainen, kun taas vastaavasti vahvaa brändiä on vaikea horjuttaa. Tämän vuoksi huolella rakennettu brändi on paras vakuutus tulevaisuuden varalle — ja siksi siihen kannattaa investoida.

Näillä sanoilla toivotan kaikille oikein antoisaa ja idea rikasta aamupäivää yhteisen brändimme rakentamisen parissa. Menestyvän brändiin ainekset odottavat löytäjäänsä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini