Teslan akkutehdaskisassa on pysyttävä mukana

Share |

Torstai 16.2.2017 klo 9.51


Ministeri Lintilän päätös suosia kotiseutuaan Vaasaa Teslan akkutehtaan saamiseksi Suomeen on käsittämätön. Linjaus siitä, että Suomi lähtee kilpailemaan megaluokan investoinnista vain yhtä paikkakuntaa suosimalla, on iso riski. Ministerin päätöksellä laitetaan kaikki munat samaan koriin. Suomen kanssa investoinnista kisaava Hollanti tarjoaa kolmea vaihtoehtoa.

Sen lisäksi, että tehty linjaus mennä eteenpäin vain yhdellä kärjellä on riski ja vaarantaa koko investoinnin saamisen Suomeen, on se Vaasan valinnan osalta perusteeton.  Finpron julkaiseman Teslan Gigafactory 2:n suomalaisten sijoituspaikkavaihtoehtojen analyysin yhteenvedon mukaan Kotka-Haminan seutu on kilpailukykyinen vaihtoehto Vaasalle. Itse asiassa Teslalle oikeasti merkityksellisiä asioita arvioitaessa Vaasa jää Kotka-Haminan taakse.

Analyysissa oli arvioitu paikkakuntia seitsemän vertailukategorian avulla. Sekä Vaasa että Kotka-Hamina saivat kolmessa kategoriassa arvioksi hyvän ja neljässä oli arvio kohtuullinen. Huomioitavaa on, että yksi arvioitu kategoria oli aktiivisuus, josta Vaasa sai ainoana arvioinnin hyvä. Tämä vain, koska Vaasa oli ensimmäisenä liikenteessä. Mielestäni voi perustellusti esittää kysymyksen, että kuinka isossa roolissa kisaan ensimmäisenä lähteminen on yrityksen miettiessä miljardiluokan investointia. Ilman tätä aktiivisuus kategoriaa Vaasa olisi jäänyt Kotka-Haminan taakse.

Huomion arvoista on myös se, että logistiikan osalta Vaasa on nostettu rimaa hipoen arvioon kohtuullinen tilanne. Analyysissa todetaan Vaasan logistiikan vaativan toimiakseen dedikoidun ratkaisun. Oikeampi arvio Vaasan logistiikan osalta olisikin ollut todeta, että on rajoittavia tekijöitä. Uskon, että Tesla kykenee arvioimaan heille tärkeää logistiikan osuutta Ministeri Lintilää objektiivisemmin. Pelkään, että Suomi tippuu kisasta sen vuoksi, että Vaasa ei pärjää eurooppalaisille kilpailijoilleen heikkojen logististen edellytystensä vuoksi.

Kaakkois-Suomen ei pidä tyytyä Lintilän kotiinpäin vetoon, vaan osoittaa ministeriölle ja Teslalle, että täällä ollaan aktiivisia. Viestiä Teslalle tämän seudun olevan oikeasti kilpailukykyinen. Seudun kuntien, elinkeinoyhtiöiden ja korkeakoulujen on yhdessä uskallettava riskilläkin laittaa työpanosta ja euroja kisaan akkutehtaan saamisesta seudullemme. Viesti seutumme vahvuuksissa on vietävä suoraan Teslalle. Annetaan Teslalle mahdollisuus tehdä Ministeri Lintilää viisaampi ratkaisu.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini